MATERIAŁ SPONSORA: ZASADY POPRAWNEJ SEGREGACJI ODPADÓW

ZASADY POPRAWNEJ SEGREGACJI ODPADÓW PAPIEROWYCH

NALEŻY WRZUCAĆ:  

- opakowania z papieru, karton, tekturę (także falistą)

 - katalogi, ulotki, prospekty, gazety i czasopisma        

- papier szkolny i biurowy, zadrukowane kartki, zeszyty i książki

- papier pakowy, torby i worki papierowe

 

NIE NALEŻY WRZUCAĆ:   

 - papieru lakierowanego i powleczonego folią,

- ręczników papierowych i zużytych chusteczek higienicznych,

- papieru zatłuszczonego i mocno zabrudzonego,

 - kartonów po mleku i napojach,

 - papierowych worków po nawozach, cemencie i innych materiałach budowlanych,

- tapet,

- pieluch jednorazowych i innych materiałów.

(Tych odpadów nie wrzucamy do niebieskiego pojemnika lecz do szarego lub czarnego)

UWAGA na tzw. ,KARTONIKI, po mleku i sokach (opakowania wielomateriałowe, typu Tetra Pak) obecnie wrzuca się do pojemnika żółtego (tworzywa i metale)

ZASADY POPRAWNEJ SEGREGACJI

                             ODPADÓW SZKLANYCH

NALEŻY WRZUCAĆ:  

 

- butelki i słoiki po napojach i żywności, (w tym butelki po napojach alkoholowych i  olejach roślinnych),

- szklane opakowania po kosmetykach (jeżeli nie są wykonane z trwale połączonych kilku surowców).

NIE NALEŻY WRZUCAĆ:       

     - ceramiki, doniczek, porcelany, fajansu, kryształów

     - szkła okularowego,

     - szkła żaroodpornego,

     - zniczy z zawartością wosku,

     - żarówek, świetlówek i reflektorów,

     - opakowań po lekach, rozpuszczalnikach i olejach silnikowych,

     - luster, szyb okiennych i zbrojonych,

     - monitorów i lamp telewizyjnych,

     - termometrów i strzykawek.

(Tych odpadów nie wrzucamy do zielonego pojemnika lecz do szarego lub czarnego)

 

                ZASADY POPRAWNEJ SEGREGACJI

    ODPADÓW PLASTIKOWYCH I METALOWYCH

NALEŻY WRZUCAĆ:      

  • odkręcone i zgniecione plastikowe butelki po napojach,

- nakrętki, o ile nie zbieramy ich osobno w ramach akcji dobroczynnych,

- plastikowe opakowania po produktach spożywczych,

- opakowania wielomateriałowe (np. kartony po mleku i sokach,

- opakowania po środkach czystości (np. proszkach do prania), kosmetykach (np. szamponach, paście do zębów) itp.,

- plastikowe torby, worki, reklamówki, inne folie,

- aluminiowe puszki po napojach i sokach,

- puszki po konserwach,

- folię aluminiową,

- metale kolorowe,

- kapsle, zakrętki od słoików.

 

NIE NALEŻY WRZUCAĆ:  

  

 - butelek i pojemników z zawartością,

- plastikowych zabawek

- opakowań po lekach i zużytych artykułów medycznych,

- opakowań po olejach silnikowych,

 - części samochodowych,

- zużytych baterii i akumulatorów,

- puszek i pojemników po farbach i lakierach,

- zużytego sprzętu elektronicznego i AGD,

(Tych odpadów nie wrzucamy do żółtego pojemnika lecz do szarego lub czarnego)

ZASADY POPRAWNEJ SEGREGACJI

                       ODPADÓW BIODEGRADOWALNYCH

- odpadki warzywne i owocowe (w tym obierki itp.) oraz resztki jedzenia,

- gałęzie drzew i krzewów,

 - skoszoną trawę, liście, kwiaty,

- trociny i korę drzew,

- niezaimpregnowane drewno.

NIE NALEŻY WRZUCAĆ:    

  - kości zwierząt,

 - oleju jadalnego,

- odchodów zwierzą,

- popiołu z węgla kamiennego,

 - leków,

 - drewna impregnowanego,

- płyt wiórowych i pilśniowych MDF,

 - ziemi i kamieni,

- innych odpadów komunalnych (w tym niebezpiecznych.)

(Tych odpadów nie wrzucamy do brązowego pojemnika lecz do szarego lub czarnego)

ZASADY POPRAWNEJ SEGREGACJI

                            ODPADÓW ZMIESZANYCH

wszystko to, czego nie można odzyskać w procesie recyklingu, z wyłączeniem odpadów niebezpiecznych.

                                  DODATKOWO

                 ZASADY POPRAWNEJ SEGREGACJI

                               ODPADÓW PO LEKACH

- Opakowania z lekami przeterminowanymi lub nie w pełni wykorzystanymi należy oddać do apteki lub punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 

- Blistry, listki z folii i aluminium – pojemnik na odpady zmieszane (czarny)

- Szklane ampułki – pojemnik na szkło (zielony)

- Tubki po maści – pojemnik na metale i tworzywa sztuczne (żółty)

- Blistry z plastiku – pojemnik na metale i tworzywa sztuczne (żółty)

- Kartonik i ulotka – pojemnik na papier (niebieski)

DODATKOWO

                 ZASADY POPRAWNEJ SEGREGACJI

                         ODPADÓW PO KOSMETYKACH

Intuicyjnie rozdzielamy opakowania szklane do pojemników zielonych, z tworzyw sztucznych i metali do pojemników żółtych, papierowe i z kartoników do pojemników niebieskich.

 

Jeżeli opakowania kosmetyków wykonane są z materiałów niejednorodnych i nie dają się rozdzielić wówczas wrzucamy je do pojemnika czarnego na odpady zmieszane. 

Nieco kłopotu mogą sprawiać opakowania po aerozolach (dezodoranty i lakiery). Powinny one  trafić do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (szczególnie pojemniki pod ciśnieniem np. niezużyte do końca dezodoranty w sprayu), ponieważ zawierają substancje niebezpieczne, które mogą przedostać się do gleby i wód.

POSTULAT: 

WYJDŹMY Z PET-ów (plastikowych butelek)

     WEJDŹMY  W SZKŁO (w butelki szklane)

     Odejście od plastikowych butelek na rzecz szklanych to krok w kierunku bardziej zrównoważonego i zdrowotnego wyboru. Szkło jest w pełni recyklingowalne, nie uwalnia szkodliwych substancji do zawartości i nie wpływa na smak napojów. Plastikowe butelki zaś mogą zawierać niebezpieczne substancje, a ich rozkład trwa długo, zanieczyszczając środowisko. Niektóre z tworzyw sztucznych, choćby jednorazowe plastikowe butelki na wodę, mogą zawierać substancje chemiczne takie jak bisfenol A czy niektóre ftalany. Te z kolei mogą mieć negatywny wpływ na układ hormonalny człowieka, rozrodczość, a nawet mogą wywoływać tak poważne choroby jak nowotwory.

     Poza tym:

-recykling szkła zmniejsza ilość odpadów produkcyjnych o 97%, 

-zmniejsza zanieczyszczenie powietrza o 14-20%, 

-zmniejsza zużycie wody zużywanej do produkcji o ok. 50%,  

-oszczędza energię zużywaną w procesie produkcyjnym o ok. 30%,  

-zmniejsza degradację środowisk,

-produkty szklane mogą być nieograniczoną ilość razy przetopione na inne wyroby.

Większość producentów ma w swojej ofercie napoje zarówno w opakowaniach plastikowych jak i szklanych. Technologicznie są przygotowani do zwiększenia podaży napojów w szklanych opakowaniach. A jeśli nie, to na pewno szybko się dostosują. Dlaczego więc tylko 2% konsumentów sięga po napoje w szklanych butelkach. To nie jest wina producentów. To przyzwyczajenie i decyzja konsumentów. Te przyzwyczajenia i ta decyzja to front, wojenny teatr, który grozi pozostawieniem pola bitwy wglądającego tak jak na fotografiach z części I Nasz Dom pokazujących zaśmiecone plaże w Indiach czy też pływające wyspy plastikowych odpadów na oceanach.

Liczy się każde małe zwycięstwo. Tylko jeden procent więcej konsumentów korzystających ze szklanych opakowań do napojów to 155 milionów mniej plastikowych butelek zalegających w żółtych pojemnikach.